Na kolech okolo Korsiky | Klimatex.cz

Poslední dva roky se nadšený cyklista a talentovaný fotograf Jarda společně se svým kamarádem Markem vydávají na různá cyklodobrodružství po Česku i mimo něj. Letos jejich cesty směřovaly na Korsiku. S Jardou jsme si domluvili setkání na benzinové pumpě přímo na trase, aby s sebou vyvezl i některé novinky z naší cyklokolekce. Povídání o zážitcích z ostrova plného krásných pláží a přírodních úkazů jsme si nemohli nechat ujít a o rozhovor plný tipů na vybavení, užitečných rad na cestu i nevšedních příběhu z cyklistického sedla, se rádi podělíme i s vámi. Čtěte dál a nechte se inspirovat na svá další cyklistická dobrodružství.

1. Korsika je atraktivním místem pro cyklistické výlety. Proč tomu tak je a z jakého důvodu zlákala i vás?

S kamarádem Markem, se kterým jsme se poznali na vysoké škole, vyrážíme poslední roky alespoň na týden za nějakým cyklodobrodružstvím. Poprvé jsme jeli na kole z Brna k moři do Slovinska. Po druhé jsme jeli kolečko přes Alpy v okolí Salzburku a Innsbruku. Minulý rok jsme se rozhodli vyjet na kole nad 3000 m.n.m. a pro tuhle výzvu jsme si vybrali Švýcarský kopec Gornergrat s náhledným výhledem na Matterhorn.

Když jsme vybírali letošní lokalitu, věděli jsme, že si chceme dát pauzu od Alp, ale zase nás nebaví jezdit po placce. Na východ a na Balkán se nám moc nechce kvůli medvídkům, protože přece jen jezdíme „nadivoko“ a spíme, kde se dá. Zároveň se nám nechtělo řešit přepravování kola letadlem a už vůbec ne jezdit na cizím, půjčeném kole. No a tak padl návrh - co takhle Korsika?

Je to relativně v dojezdové vzdálenosti, jsou tu hory, nejsou tu nijak extra nebezpečná divoká zvířata, lidi snad také v pohodě no a na kole se tam přece jezdí hodně, tak to tam musí být super!!!

PÁNSKÉ CYKLOOBLEČENÍ   DÁMSKÉ CYKLOOBLEČENÍ   DĚTSKÉ CYKLOOBLEČENÍ

2. Můžeš nám v krátkosti popsat váš výlet? Absolvovali jste slavnou GT20 nebo jste zvolili jinou trasu?

GT 20 jsme neabsolvovali, pouze některé její úseky, jako například výšlap od hladiny moře k nejvyššímu průjezdnému průsmyku na Korsice Col de Vergio 1467m.n.m. Rádi si vybíráme cestu sami s ohledem na zajímavá místa, místa na spaní a taky aby bylo kde nakoupit a kde nabrat vodu. Naše trasa začínala v druhém největším městě Korsiky – Bastii, kde jsme i končili. Pro dopravu jsme využili trajektu z Italského Livorna, kde jsme nechali zaparkované auto a modlili se, aby na nás v pořádku počkalo.

Na ostrově jsme i s cestou sem a zpět strávili devět dní. Najeli jsme celkem 850 km a vystoupali cca 13 000 výškových metrů. Celý ostrov jsme v podstatě objeli kolem dokola a udělali si i odbočku do vnitrozemí. Hodně jsme se snažili držet podél moře, ale projeli jsme i několik horských průsmyků.

GT20 na Korsice je dálková cyklistická trasa, která umožňuje projet celý ostrov od severu k jihu. Trasa začíná ve městě Bastia na severu ostrova a končí v Bonifaciu na jihu. GT20 je rozděleno na 12 etap o délce od 30 do 70 kilometrů, což celkově činí přibližně 600 kilometrů​. Cyklistický přejezd GT20 je výjimečný svými nádhernými výhledy, pestrou přírodou a historickými vesnicemi, které nabízí příležitost poznat Korsiku do hloubky. Trasu lze absolvovat na klasickém kole, ale díky dostupným nabíjecím stanicím je možné využít i elektrokola, což zpřístupňuje tento zážitek i lidem s nižší fyzickou kondicí nebo starším osobám.

3. Korsika je 4. největším ostrovem slunného Středomoří. V jakém ročním období jsou tu nejlepší podmínky na cyklovýlety?

Určitě doporučuji jaro nebo podzim. My tu byli v květnu a na celodenní šlapání na kole byla ideální teplota. Zároveň už se dalo celkem v pohodě vykoupat i v moři a v noci člověk nemrznul. Příroda byla krásně zelená a rozkvetlá, ale od sluníčka tu bude člověk usmažený asi v každém ročním období. I když bylo maximálně 20 °C, ruce mi po dvou dnech na slunci začínali doslova hořet. Je tu ještě před hlavní sezónou, takže se dá na hodně místech spát „nadivoko“. Několikrát jsme spali přímo na pláži, což si třeba v sezóně neumím moc představit. 

 

4. Jak je to s dopravou na ostrov, pokud si cyklista veze vlastní kolo? Jaké jsou možnosti a jaký způsob jste zvolili vy?

My jsme zvolili cestu autem z ČR do Livorna, kde jsme jej nechali a pokračovali dál už jen s kolami. Variantu vlastním autem už máme vyzkoušenou ze dvou přechozích výletů a dává nám určitou nezávislost. Nafta nás vyšla na nějakých 6 500 Kč. (v Itálii i Rakousku doporučuji tankovat mimo dálnice, dá se tak ušetřit až 5 Kč/l). V Livornu jsme našli neplacené parkoviště, kde na nás auto v pořádku počkalo. Lístky na trajekt jsme kupovali přímo v přístavu na přepážce těsně před plavbou, protože jsme se chtěli vyhnout stresování, jestli trajekt stíháme, kdybychom koupili lístky dopředu na určitý den a hodinu. Lodě tu jezdí dvakrát denně, ráno a odpoledne. Cesta tam a zpět na jednoho + kolo vyšla na cca 1 500 Kč.

Jako další variantu jsme zvažovali jet vlakem, ale nikde jsem nenašel žádné smysluplné spojení a už vůbec ne záruku, že nám vezmou kola a cenově to vycházelo úplně nesmyslně. Další varianta mohlo být ještě letadlo, ale představa že musím rozebírat kolo, cpát ho do futrálu a všechny ty věci - tak to vůbec.

PÁNSKÉ DRESY NA KOLO   DÁMSKÉ DRESY NA KOLO   DĚTSKÉ DRESY NA KOLO

5. Ostrov se pyšní hornatým povrchem. Pro jaký druh a úroveň cyklistiky je podle tebe vhodná?

Pokud člověk nejde vyloženě lovit traily, kterých tu taky pár je, tak je tu všude asfalt. A ideální kolo silnička nebo gravel. Kdybych měl gravel bike, tak si ho sem určitě vezmu.

 

6. Jak hodnotíš místní podmínky pro cyklisty? Jsou zde nějaká speciální pravidla nebo předpisy?  

Po pravdě jsem čekal Korsiku víc cyklofriendly, než mi nakonec ve skutečnosti přišla. Nejsou tu téměř žádné cyklotrasy. Celou dobu jsme vymýšleli různé alternativy jak nejet po silnici. Super byl úsek po zrušené železnici, která dřív vedla mezi městy Bastia a Porto - Vecchio. Další co je super, že nám hodně často lidi fandili, když nás viděli, troubili a mávali. Hlavně v těch největších kopcích to člověku dodávalo energii. Cykloservis jsme po cestě nepotkali snad ani jeden, asi by člověk musel vyloženě hledat ve větších městech. Provoz je tu celkem hustý. Všichni chtějí jet po těch silnicích s nejhezčími výhledy. Turisti tu jezdí především na motorkách nebo v obytných autech, ale celkově mi provoz vadil asi jenom na pár úsecích, když jsme museli jet po hlavní silnici.

Jediné pravidlo, co jsme zde vypozorovali bylo, že dvě protijedoucí auta se musí zákonitě míjet v místě, kde jsme zrovna my. To se nám stávalo pořád. Třeba čtvrt hodiny žádné auto nejelo a najednou rovnou dvě a z obou stran, které se potkají přesně u nás. Při rychlých sjezdech z kopce doporučuji dávat určitě pozor na zvířata na silnici. Prasata, ovce, kozy nebo krávy jsou tu na denním pořádku. Fajn je, že skoro na každém rohu je tu nějaké pítko. Když u něj vyloženě nebyla cedulka „Non-potable“, tak jsme si vodu natočili přímo do lahve a nikdy bohudík nebyl problém.

7. Řekni nám něco o výbavě, kterou jsi měl s sebou. Jaké oblečení a funkční vlastnosti se ti hodili a co se určitě vyplatí mít s sebou?

Jezdím na svém starém horském kole ještě na 26 palcových kolech, na kterém mám krásné hliníkové blatníky ze starého favorita. V kombinaci s nepromokavými brašnami je to neprůstřelná kombinace do každých podmínek.

Co se týče oblečení, měl jsem s sebou pánský cyklodres VIGGO, cyklošortky SIDHI plus s sebou vždy vozím i náhradní dres a kraťasy, větrovku JORAH na sjezdy z kopce, nebo jízdu večer a péřovku na delší stání. Měl jsem s sebou i termo triko s dlouhým rukávem a dlouhé termo kalhoty, ale ty jsem ani jednou nepoužil. Určitě ale doporučuji nepodcenit, protože obzvláště v horách tu přes noc teploty dokázaly klesnout hodně nízko.

Letos jsme s sebou poprvé měli stan, což bylo super především proti komárům, kteří tu na pár místech dokážou potrápit. Jídlo a pití jsme nevozili skoro žádné a snažili se vždy plánovat zásoby podle toho, kde bude další možnost doplnění. Na kole je člověk celkem mobilní a každou chvíli jsme byli v nějaké vesničce s obchůdkem.

Co se týče oblečení, měl jsem s sebou cyklodres, bib cyklošortky plus s sebou vždy vozím i náhradní dres a kraťasy, větrovku na sjezdy z kopce, nebo jízdu večer a péřovku na delší stání. Měl jsem s sebou i termo triko s dlouhým rukávem a dlouhé termo kalhoty, ale ty jsem ani jednou nepoužil. Určitě ale doporučuji nepodcenit, protože obzvláště v horách tu přes noc teploty dokázaly klesnout hodně nízko.

Tip! Pokud se chystáte na dlouhou cyklistickou výpravu a potřebujete poradit s výběrem správného cyklodresu, podívejte se na náš článek o tom, jak vybrat padnoucí cyklodres.

8. Máš nějaká vzkaz nebo radu pro cyklisty před jejich cestou na Korsiku?

Určitě nepodceňovat náročnost Korsiky. Je to opravdu neustále nahoru a dolů a navíc ve spojení se všudypřítomným spalujícím sluncem. Myslel jsem si, že když nás budou štvát kopce, tak pojedeme prostě podél pobřeží, ale tady to tak prostě nefunguje. I silnice podél pobřeží je pořád nahoru dolů a když člověk už popáté za sebou šlape zase do 200 m.n.m. tak si uvědomí, že už to je zase dohromady 1000. (a taky je tu dost draho, pivo v restauraci 8-9 euro mluví za vše!!!)

9. Jaké jsou tvé další cyklistické plány a sny?

Rád bych v nejbližší době objel ČR podél hranic. Doufám, že to dopadne ještě tento rok. Jednou bych se také chtěl postavit strachu ze zvířat a vyrazit na Balkán.

CYKLOŠORTKY PRO NĚJ   CYKLOŠORTKY PRO NI   CYKLOŠORTKY PRO NEJMENŠÍ

Děkujeme Jardovi za sdílení poznatků i zážitků z Korsiky a přejeme mnoho dalších úspěšných a dobrodružných cyklistických výprav, ať už podél českých hranic nebo na Balkáně. Šťastnou cestu a mnoho dalších kilometrů v cyklistickém sedle!

Líbil se článek?